Slovenija je kot ena od prvih evropskih držav lani novembra sprejela novelacijo Zakona o delovnih razmerjih (novela ZDR-1D), ki uvaja pravico do odklopa. Delavcu uzakonjena pravica daje možnost, da delodajalec ne posega v njegov prosti čas v času dnevnega ali tedenskega počitka, izrabe letnega dopusta ali druge upravičene odsotnosti z dela. Delodajalci morajo sprejeti ustrezne ukrepe za zagotovitev te pravice najkasneje do 16. novembra 2024, v nasprotnem primeru pa jim grozijo finančne kazni.
Pozdravljam pravico do odklopa, saj je skrajni čas, da se začne posvečati še več pozornosti mentalnemu in fizičnemu zdravju zaposlenih.
Zakaj je pravica do odklopa pomembna?
- Preprečevanje izgorelosti: Vedno več zaposlenih poroča o izgorelosti, stanju fizične in mentalne izčrpanosti, ki se pojavi zaradi dolgotrajne izpostavljenosti stresu. Glede na raziskavo, ki jo je izvedla Mednarodna organizacija za delo (ILO), je vsak tretji delavec v Evropi doživel simptome izgorelosti.
- Posledice na fizični, čustveni in mentalni ravni: Izgorelost vodi do vrste negativnih posledic. Na fiziološki ravni se pogosto povezuje s povečanim tveganjem za srčno-žilne bolezni, motnje prebave in oslabljen imunski sistem. Na čustveni ravni lahko vodi v odtujenost in težave v osebnih odnosih, medtem ko na mentalni ravni povzroča zmanjšano zbranost in večjo možnost za napake.
- Finančni vpliv na podjetja: Izgorelost predstavlja veliko finančno breme za evropsko gospodarstvo in podjetja. EU-OSHA ocenjuje, da stroški zaradi stresa, povezanega z delom, v EU znašajo do 617 milijard evrov letno, pri čemer so vključeni stroški zaradi absentizma, prezentizma, nižje produktivnosti in stroškov zdravstvene oskrbe. Stroški prezenteizma v Evropi presegajo stroške absentizma za več kot 50 %, saj zaposleni, ki so fizično prisotni, vendar čustveno in mentalno izčrpani, močno zmanjšajo učinkovitost.
Kaj me skrbi?
Kljub jasni zakonodaji obstaja tveganje, da nekateri delodajalci pravico do odklopa implementirajo zgolj formalno, medtem ko vedenjski vzorci ostanejo nespremenjeni. Namesto dejanskih ukrepov, ki bi izboljšali delovno okolje, lahko podjetja zabeležijo ukrepe le na papirju, medtem ko od zaposlenih implicitno ali eksplicitno še naprej pričakujejo stalno dosegljivost.
Ključnega pomena je, da se poleg formalnih ukrepov spreminjajo tudi delovne navade in kultura podjetja, ki mora spodbujati spoštovanje časa za počitek in regeneracijo. Zaposleni in delodajalci se morajo zavedati, da je vzpostavitev zdrave delovne kulture, ki spodbuja odklop in počitek, odgovornost obeh strani.
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti navaja nekaj dobrih praks podjetij, ki so uspešno uvedla pravico do odklopa. Podjetje Volkswagen je leta 2011 uvedlo politiko, po kateri 30 minut po koncu izmene izklopi svoje strežnike elektronske pošte in jih ponovno zažene 30 minut pred začetkom naslednje izmene. Podjetje Daimler je uvedlo edinstveno funkcijo “Pošta na dopustu”, ki zaposlenim omogoča, da med dopustom nastavijo samodejni odgovor na e-pošto, ki izbriše prejeto e-pošto in pošiljatelja obvesti o izbrisu. Če je zadeva nujna, se pošiljatelju posredujejo drugi kontakti.
Kljub tem pozitivnim primerom se moramo zavedati, da deklarativna raven ni dovolj. Potrebno je tudi razumeti psihološke ozadje in zakaj se zaposleni kljub temu, da imajo pravico do odklopa, izven delovnih ur ali na dopustu ne odklopijo. Če razumemo psihološke mehanizme v ozadju bomo lažje oblikovali ukrepe, ki bodo dejansko delovali.
Psihološki vidik – dojemanje osebne vrednosti v povezavi z delom
Pogosto povezujemo svoj občutek lastne vrednosti z delovno uspešnostjo – količino, hitrostjo ali zahtevnostjo opravljenega dela. Ko ne delamo, občutimo krivdo, kar vodi do nenehnega preverjanja službene elektronske pošte ali hitrih odzivov na sporočila.
Koncept PRIGANJALCEV (angl. driverjev) iz transakcijske analize nam lahko pomaga razumeti, kaj se dogaja v ozadju tega občutka, in kako je odgovornost tako delodajalca kot zaposlenega, da se nauči postavljanja meja in doslednega ohranjanja teh meja.
Razumevanje driverjev
Driverjiso prepričanja in vedenjski vzorci, ki se razvijejo že v otroštvu in pomembno vplivajo na naše odločitve in delovanje tudi ko smo odrasli. Vsi imamo določena prepričanja, ki potem pomembno vplivajo na to, kako upravljamo sami s seboj in s časom.
Obstaja sedem osnovnih priganjalcev, ki lahko omejujejo našo sposobnost, da se odklopimo:
- Bodi popoln (Be perfect): Ljudje pogosto povezujejo svojo osebno vrednost s tem, kako popolno in brezhibno opravljajo svoja dela. Želijo imeti vse pod kontrolo. Vzdrževanje visokih standardov jih sili, da se nenehno ukvarjajo z delom in doseganjem idealov, kar jim onemogoča, da bi si vzeli čas za odklop.
- Trdo delaj (Work hard): Ljudje s tem driverjem svojo vrednost povezujejo z delovno uspešnostjo – verjamejo, da so pomembni in vredni le, če nenehno trdo delajo. Ob počitku celo občutijo krivdo, obenem se bojijo, da bi jih drugi videli kot lene ali neučinkovite, kar jim otežuje odklop.
- Bodi močan (Be strong): To so ljudje, ki verjamejo, da morajo biti vedno močni in neodvisni. Občutek, da morajo biti “stena” za druge, povzroča, da svoje potrebe postavljajo na stranski tir. Svojo vrednost povezujejo s sposobnostjo, da se spopadajo z izzivi brez pomoči. Ne kažejo nobenih čustev ali šibkosti, kar jim tudi onemogoča, da bi si vzeli čas za regeneracijo.
- Ustrezi vsem (Please others): Tisti, ki se trudijo ugoditi drugim, pogosto čutijo, da je njihova vrednost odvisna od zadovoljstva drugih. Strah pred zavrnitvijo ali nezadovoljstvom drugih jih prisili, da pogosto ignorirajo svoje potrebe in se ne odklopijo, ker se bojijo, da bi s tem razočarali ali prizadeli druge.
- Pohiti (Hurry up): Ljudje, ki se osredotočajo na hitrost in učinkovitost, pogosto povezujejo svojo vrednost s sposobnostjo, da hitro opravijo naloge. Občutek, da morajo nenehno biti “v akciji”, jih ovira pri tem, da bi si vzeli čas za odklop, ker menijo, da bi bili v tem času neučinkoviti.
- Ustrezi mi (Please me): Pogosto vrednotijo svojo osebno vrednost glede na to, ali se njihove želje in zahteve uresničujejo. Čeprav se na zunaj zdi, da s tem uspešno izpolnjujejo svoje cilje, pogosto zanemarijo potrebe drugih, kar lahko privede do napetosti v odnosih. Zaradi te želje po nadzoru se težko sprostijo in se odklopijo od dela, saj nenehno preverjajo, ali stvari potekajo po njihovih željah in pričakovanjih.
- Poskusi znova (Try again): Ljudje s tem driverjem cenijo razvoj, kreativnost in iskanje vedno novih rešitev. Rutina jih duši, zato pogosto začnejo preveč projektov hkrati, ne da bi jih dokončali. Ker stalno iščejo nove izzive in izboljšave, se težko odklopijo od dela, saj imajo občutek, da je vedno še nekaj, kar bi lahko naredili bolje.
Te povezave med driverji in občutkom lastne vrednosti lahko resno vplivajo na sposobnost posameznikov, da se odklopijo in si privoščijo potreben počitek, kar vodi v dolgotrajno stres in potencialne težave z duševnim in fizičnim zdravjem.
Če želite poglobljeno razumeti driverje, sem za vas pripravila spletno izobraževanje na to temo: https://t25inqy.xperiencify.io/delovni-stili/order/
Smernice za naprej
- Ozaveščanje zaposlenih: Ključno je, da delodajalci ozaveščajo zaposlene o njihovih omejujočih prepričanjih, ki jim preprečujejo, da bi si dovolili odklop. To je odgovornost tako delodajalcev kot zaposlenih.
- Vodenje z zgledom: Prav tako morajo vodje biti zgled in dosledno upoštevati pravico do odklopa. Zaposleni se pogosto zgledujejo po svojih vodjih, zato je njihova vloga ključna pri implementaciji sprememb.
- Dolgoročne koristi za podjetje: Podjetje, ki skrbi za vitalnost in dobro počutje svojih zaposlenih, bo dolgoročno uspešnejše. Bolj smiselno je vlagati v preventivne ukrepe in podpirati tako vodstvo kot zaposlene, da se redno odklopijo in poskrbijo za svojo regeneracijo.
Sklep
Uvedba pravice do odklopa je pomemben korak proti izboljšanju zdravja in dobrobiti zaposlenih. Vendar pa je nujno, da podjetja razumejo ozadje te pravice in se zavežejo k njenemu aktivnemu spodbujanju. S tem ne le, da zmanjšajo tveganja izgorelosti, temveč tudi povečajo produktivnost in zadovoljstvo zaposlenih.
Če želite, da vaše podjetje celostno in poglobljeno pristopi k tej tematiki, se lahko obrnete name za podporo in svetovanje.
Za pogljobljen študij driverjev sledite tej povezavi: https://t25inqy.xperiencify.io/delovni-stili/order/